W roku szkolnym 2009/2010 w SP nr 1 im. ks. prof. J. Tischnera w Starym Sączu przystąpiono do realizacji zadań w ramach Projektu współfinansowanego przez Unię Europejską- „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Od 1 grudnia 2009r. do 20 czerwca 2010r. jest on wdrażany w życie w klasie I d. prowadzi go mgr Lucyna Bazielich - wychowawczyni powyższego zespołu klasowego.
Realizacja założeń Projektu odbywa się podczas obowiązkowych zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych. Wprowadzenie tych zajęć zostało poprzedzone: dokonaniem diagnozy początkowej, przeprowadzeniem spotkania z rodzicami, zatytułowanego „Wywiadówka inaczej” oraz opracowaniem autorskiej koncepcji działań. Dzięki uczestnictwu w tym Projekcie uczniowie rozwijają własny potencjał intelektualny, korzystają z bogatego zestawu środków dydaktycznych, dostają szansę lepszego startu szkolnego, budują motywację do nauki. Nauczyciel doskonali swój warsztat pracy, poznając najnowsze koncepcje pedagogiczne. Może wykazać się kreatywnością, realizować swe autorskie pomysły. Istotę Projektu stanowi wielokierunkowe wspieranie rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego, motorycznego uczniów, którzy rozpoczynają naukę szkolną, poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela.
Celem Projektu jest wdrażanie elastycznego modelu edukacji, dostosowanego do indywidualnych potrzeb, możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia, a także kształcenie kompetencji kluczowych w oparciu o humanistyczną teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera. Projekt stwarza warunki wszechstronnego rozwoju dziecka, jego kreatywności, ciekawości poznawczej, otwartości na wiedzę, koncentracji na nabywaniu umiejętności uczenia się. Klasa I d pod kierunkiem wychowawczyni mgr Lucyny Bazielich pracuje w kręgu tematycznym „Wiosenny świat wokół nas”. W ramach zajęć uczniowie zapoznają się z prozatorskimi i poetyckimi obrazami wiosny w wybranych utworach literackich, zredagują komiks pt. : „Wiosna już zawitała do nas”, podejmą swe pierwsze próby poetyckie, stworzą dziecięcy teatr, zostaną bacznymi obserwatorami przyrody, małymi hodowcami, rozwiną umiejętności oraz zainteresowania artystyczne, sportowe, matematyczno-logiczne.
Rodzice w stu procentach wyrazili zgodę na uczestnictwo dzieci w Projekcie. Byli bardzo zainteresowani nowatorską formą zajęć.
Oprac. L.B