Przejdź do treści
otwarcie szkoly
przed renowacją boiska
boisko po przebudowie
Przejdź do stopki

Jedynka poznaje małe ojczyzny swoich Wyszehradzich przyjaciół- projekt w ramach funduszu V4

Jedynka poznaje małe ojczyzny swoich Wyszehradzich przyjaciół- projekt w ramach funduszu V4

Treść

W dniach 24-26 września uczniowie naszej szkoły wraz z Panią Katarzyną Gurgul i Panią Anną Nalepą odwiedzili  Węgry w ramach projektu „ Kultywowanie tradycji krajów Grupy Wyszehradzkiej V4”. Pierwszym krajem jak i koordynatorem projektu jest gmina Nezsa. Po przyjeździe mieliśmy możliwość zwiedzić najważniejsze miejsca miejscowości i poznać ich historię. Na szczególną uwagę zasługuje piękny budynek szkoły, w której odbywały się warsztaty. Dawny dworek jest nadal wynajmowany na imprezy okolicznościowe ze względu na swój wyjątkowy urok.

Podczas pobytu  wzięliśmy  udział w warsztatach tradycyjnego rzemiosła. Na uczniów czekało wiele niespodzianek, jak np. jazda konna . Sobotnie popołudnie rozpoczęło się od pokazu tańców regionalnych, jednak największą atrakcją była parada dożynkowa ulicami miasteczka. Kolorowe stroje, przyozdobione wozy, muzyka i tańczący mieszkańcy wprowadzili wesoły, karnawałowy nastrój. Podczas parady mieliśmy możliwość degustacji lokalnych słodkości.  Zakończeniem dnia był bal dożynkowy.

Ostatni dzień   spędziliśmy w Wyszehradzie i to nie bez powodu. W tym roku wypada 30 rocznica podpisania Konwencji Wyszehradzkiej pomiędzy liderami Czechosłowacji, Polski i Węgier.  Kraje, które łączy nie tylko sąsiedztwo i podobne uwarunkowania geopolityczne, ale przede wszystkim wspólna historia, tradycja, kultura oraz wartości. W ramach Grupy Wyszechradzkiej powstał Fundusz, dzięki któremu ten projekt mógł być sfinansowany. Po zwiedzeniu ruin zamku i pałacu  otrzymaliśmy okolicznościowe pamiątki.

Połączenie folkloru i rękodzieła artystycznego z aktualnymi potrzebami młodzieży pokazuje, że tradycja jest  ważna w  rozwoju młodego pokolenia.  Podczas wyjazdu uczniowie wzbogacili swoją wiedzę na temat lokalnych zwyczajów  oraz wykazali się świetnymi umiejętnościami komunikacji w języku angielskim.

 

szkolny koordynator projektu- Katarzyna Gurgul

618295