grudzień, 2012r.
Głównym celem zajęć czytelniczo- kulturoznawczych z języka angielskiego jest zapoznanie uczniów z kulturą krajów anglojęzycznych . Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, uczą się tolerancji i otwartości wobec innych kultur, rozwijają umiejętność pracy w zespole. Tradycyjnym, corocznie obchodzonym świętem w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii jest Halloween.
Uczniowie biorący udział w projekcie mieli możliwość zetknięcia się z tradycjami obowiązującymi w tym dniu.
Przygotowali lampiony z dyni „Jack O’Lanterns” oraz wzięli udział w wielu grach i zabawach: „apple bobbing” ( łowienie jabłek), „ apple peeling” ( wróżenie ze skórki od jabłka) i oczywiście ”trick or treating” ( cukierek albo psikus).
Zajęcia przebiegały w bardzo miłej i przyjemnej atmosferze, co sprzyjało szybkiemu przyswajaniu wiedzy.
Oprac. KG.
Zajęcia logopedyczne realizowane są w ramach projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Zajęcia odbywały się zgodnie z harmonogramem. W zajęciach uczestniczyło 12 uczniów z klas I-III. Zajęcia miały na celu przede wszystkim korygowanie wad wymowy poprzez ćwiczenia przygotowujące artykulatory do poprawnej realizacji głosek, pokaz wzorca wymowy. Dzieci utrwalały wywołane głoski (w izolacji, sylabach, wyrazach i zdaniach) i różnicowały głoski opozycyjne na podstawie różnych materiałów słowno-obrazkowych czy gier logopedycznych.
Podczas każdych zajęć usprawniano pracę aparatu mowy, wykonywano ćwiczenia oddechowe i fonacyjne. Wykorzystywano do tego różne pomoce dydaktyczne oraz własne pomysły, dzięki czemu tego typu ćwiczenia uczniowie wykonywali chętnie, poprzez zabawę, w luźnej wesołej atmosferze. Zajęcia urozmaicane były również różnorodnymi ćwiczeniami rozwijającymi słownictwo i mowę zdaniową, koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową, doskonalące pamięć, myślenie, orientację przestrzenną a także umiejętność czytania i pisania.
W grudniu swój udział w projekcie zakończyło 12 dzieci.
Dnia 11 i 12 grudnia 2012 roku zakończone zostały rozgrywki Sportowej Ligi Szkolnej chłopców w ramach projektu unijnego „Nauka jest najlepszą przygodą” zadanie 3 „Ucieczka z autu”.
Zajęcia prowadzone były osobno dla klas 4, 5 i 6.Uczniowie aktywnie spędzali wolny czas na sali gimnastycznej sprawdzając się w sportowej rywalizacji pomiędzy rówieśnikami. Zajęcia pomogły przezwyciężyć poczucie bezradności, przyczyniły się do wyrobienia nawyku samodzielnego podejmowania działań takich jak kształtowanie postaw szacunku do rywali, przestrzeganie zasad fair play oraz przyniosły satysfakcje z pełnionych ról w grupie, np. kapitana zespołu.
Z każdym spotkaniem z każdym wygranym meczem rosła w chłopcach wiara we własne siły i poczucie własnej wartości co motywowało ich do aktywniejszego udziału. Uczniowie poprawili ogólną sprawność fizyczna oraz umiejętność gry.
Rozgrywki pozwoliły odkryć sportowe talenty oraz nauczyły odpowiedzialności i przynależności do swojego zespołu. Zadowolenie uczniów z udziału w edukacyjnych zajęciach, a ponadto dobra zabawa i rozrywka po lekcjach, świadczy o konieczności prowadzenia takich zajęć w kolejnych latach.
Sportowa Liga Szkolna zakończyła się wyłonieniem najlepszych zespołów z tabeli, przyznając im: pierwsze, drugie, trzecie miejsce. Wszyscy uczniowie otrzymali nagrody niespodzianki a najlepsze zespoły medale i dyplomy.
Gratulacje wszystkim uczestnikom składa prowadząca SLS mgr Anna Wokacz.
wrzesień, 2012r.
Spotkania z uczniami klas trzecich w ramach zajęć unijnych „Gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego” dobiegły końca. Nowa grupa uczestników od września 2012r. próbowała swoich sił w komunikowaniu się w języku obcym. Nie było to zadanie łatwe, ale wspólne projekty, gry i zabawy pomagały przełamać barierę językową i motywowały do podjęcia prób czynnego używania poznawanego słownictwa i zwrotów w języku angielskim. Ostatnie grudniowe zajęcia, w związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, obfitowały w słuchanie i śpiewanie kolęd, rozwiązywanie świątecznych krzyżówek i wykonywanie świątecznych kartek z życzeniami dla rodziny. Czas spędzony na wspólnych spotkaniach był miłym i niezapomnianym przeżyciem zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycielki. Najlepiej zobrazuje to wypowiedź ankietowa jednego z uczestników, który na pytanie, czy zmieniłby coś w zajęciach napisał: „Nic, wajnie było” (pisownia oryginalna), a inny z żalem stwierdził: „Szkoda, że się skończyły”. Miejmy nadzieję, że jeszcze będą mieli możliwość kontynuacji spotkań z językiem angielskim „na wesoło”, bo zapału do nauki przez zabawę dzieciakom nie brakuje.
Opr. Bożena Bielak
czerwiec, 2012 r.
Drama w j. angielskim.
W ramach programu „Nauka jest najlepsza przygodą”, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w naszej szkole realizowane są zajęcia „Drama w j. angielskim”.
Dwunastu uczniów klas piątych rozwija swe umiejętności językowe uczestnicząc w zajęciach teatralnych. Nie są to więc standardowe zajęcia z j. angielskiego, ale takie podczas których szczególna uwaga zwracana jest na poprawną wymowę, dykcję w j. angielskim, ale również na grę aktorską i poruszanie się po scenie.
Pierwszym efektem naszej pracy było napisanie, przygotowanie z papieru i przedstawienie przez uczniów własnego, krótkiego teatrzyku. W czteroosobowych grupach uczniowie musieli przygotować scenariusz rozpisać go na role, przygotować postaci i co najważniejsze, nauczyć się na pamięć swoich. Ten element był najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny. Sztuka w trzech wersjach, została przedstawiona na zajęciach.
Kolejnym krokiem była praca nad gotowym już krótkim scenariuszem „Lady Moneybag’s birthday”, znalezionym w podręczniku szkolnym. Oprócz pracy nad tekstem uczniowie przygotowali didaskalia do sztuki oraz zaprojektowali i przygotowali scenografię. Mini przedstawienie zostało kilkukrotnie zaprezentowane dla klas piątych i szóstych.
Grupa teatralna ma obecnie w przygotowaniu dwie sztuki „ The princess frog”
( „Księżniczka żaba”), do której zostały zakupione stroje i elementy do budowy scenografii oraz przedstawienie bożonarodzeniowe – „Szewc”. Obydwa przedstawienia zostaną przedstawione w roku szkolnym 2012/2013/
nauczyciel prowadzący zajęcia:
Oprac. Anna Nalepa
W naszej szkole w ramach projektu UE „Nauka jest najlepszą przygodą” działa koło matematyczno-dziennikarskie. Ideą jego działalności jest rozbudzenie zainteresowań i zdobywanie umiejętności matematycznych uczniów. Ważnym elementem pracy jest zastosowanie zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu w trakcie redagowania gazetki matematycznej „Liczystworek – matematyka bez tajemnic”. W trakcie zajęć uczniowie poznają różne formy pracy dziennikarza i zasady obowiązujące w tym zawodzie m.in. poprzez nawiązanie współpracy z redakcją gazety „Kurier Starosądecki”.
W skład zespołu redakcyjnego wchodzą uczniowie klasy IIId: Nicole Barnach, Bartosz Bielak, Artur Janusz, Marcin Jurek, Klaudia Owsianka, Katarzyna Rejowska. Zespół ten pracuje pod kierownictwem mgr Eweliny Bulanda.
Członkowie Koła Krajoznawczo-Przyrodniczego
na pierwszej wyprawie za granicą!
Sobota, piękny czerwcowy, słoneczny poranek. Na trasę zajęć terenowych wyrusza kolejna wyprawa członków koła. Nasz cel to polskie i słowackie Pieniny. Po dotarciu do Szczawnicy, idziemy „Drogą pienińską”, czerwonym szlakiem do słowackiej Leśnicy.
Następnie wchodzimy na szlak niebieski, aby wspiąć się na przełęcz Targov, gdzie zaplanowaliśmy odpoczynek. Dodać należy, że cały czas jesteśmy na terenie Pienińskiego Parku Narodowego (po słowackiej stronie).
Ruszamy dalej i po chwili wchodzimy na piękną górską łąkę z której roztacza się wspaniały krajobraz na ośnieżone jeszcze Tatry, z boku oglądamy połyskujące w słońcu wapienne szczyty pienińskich Trzech Koron, a za nami łagodne szczyty Beskidu Sądeckiego z Przehybą i Radziejową. Do Szczawnicy wracamy wzdłuż doliny Dunajca, który wije się przełomami (przecina skały) przez Pieniny. To niezapomniane, piękne widoki. Po drodze oglądamy mijające nas flisackie łodzie, płynące po rzece. Niestety to już ostatnia wyprawa dla obecnych członków naszego koła, ponieważ uczniowie ci kończąc naukę w naszej szkole, kończą udział w unijnym projekcie, ale przecież zawsze możemy się spotkać na turystycznym szlaku, więc ……..
DOZOBACZENIA NA SZLAKU !!!
Pozdrawiam, opiekun koła - Robert Janek
Stary Sącz, 20.06.2012r.
Koło Żywego Słowa – parę słów o zajęciach…
Gdy przychodzimy na zajęcia, zawsze pamiętamy o kodeksie grupowym zawartym na początkowych lekcjach. Zobowiązaliśmy się do respektowania wszystkich zasad kulturalnego zachowania i dobrze nam to wychodzi! Pracujemy nie tylko nad przygotowywaniem sztuk, ale również tworzymy scenariusze, ćwiczymy dykcję, rysujemy afisze teatralne i, przede wszystkim, integrujemy się.
Opr.B.T
,,Sportowa Liga Szkolna’’ dziewcząt i chłopców.
Zajęcia prowadzone przez panią Piechotę i Wokacz cieszą się dużym zainteresowaniem, taka forma spędzania wolnego czasu przypadła uczniom do gustu.
Z każdymi zajęciami rośnie ich wiara we własne siły, a także poczucie sprawdzenia się w sportowej rywalizacji pomiędzy rówieśnikami. Podczas zajęć odkrywają się sportowe talenty, nawiązują nowe znajomości , a szczególnie trwa dobra zabawa i rozrywka po lekcjach. Zajęcia odbywają się we wtorki, środy i piątki, każda grupa ma po dwie godziny co dwa tygodnie.
Wszyscy uczniowie ambitnie walczą o jak największą liczbę punktów w tabeli, co pozwoli im stanąć na podium.
Oprac. Anna Wokacz
Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla grupy 2 odbywają się w sali 26 we wtorki o godzinie 7.10- 7.55. Grupę tworzy 6 uczniów (obecnie) klasy piątej, którzy kształcą umiejętności liczenia zarówno liczb naturalnych, jak i ułamków, praktycznie poznają własności figur płaskich i figur przestrzennych. Na zajęciach uczniowie korzystają z ciekawych pomocy dydaktycznych, które bardzo uatrakcyjniają naukę.
Oprac. L. Królikowska
W czerwcu 2012r. przyszedł czas na podsumowanie zajęć unijnych, pn. „Gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego”, w których uczestniczyli uczniowie klas III z nie mniejszym zapałem, jak w roku ubiegłym. Czas spędzony na wspólnej nauce i zabawie upływał szybko, ale przyjemnie i pracowicie.
Nie było szans na nudę. Krzyżówki, szarady, piosenki, gry, zabawy ruchowe, rymowanki i zgadywanki, kartki okolicznościowe i inne prace plastyczne wypełniały spotkania bez reszty. W trakcie zajęć dzieci nauczyły się współdziałać w grupie, rozumieć wiele poleceń w języku angielskim, poznały nowe słownictwo i zwroty, które na pewno pomogą w prostej komunikacji językowej.
Na ostatnim spotkaniu uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy i życzenia od swojej Pani: „Good luck”!!
Oprac. Bożena Bielak
maj, 2012r.
W ramach zajęć czytelniczo-kulturoznawczych z języka angielskiego wybraliśmy się w dniu 27.04.2012r. do Krakowa na przedstawienie teatralne pt. „Tajemniczy Ogród” do teatru Bagatela.
Po przedstawieniu, które zrobiło na wszystkich ogromne wrażenie, zwiedziliśmy Komnaty Królewskie na Wawelu.
Wyjazd można zaliczyć do bardzo udanych i wiemy, że zostanie w naszej pamięci na długo.
Oprac. Kasia Gurgul
W ramach programu „Nauka jest najlepsza przygodą”, który współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w naszej szkole realizowane są da typy zajęć:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – pracujemy zespołowo, pokonujemy ortograficzne pułapki, ćwiczymy naszą spostrzegawczość…
Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego- łączymy zabawę z nauką, dobieramy pary wyrazowe, zapamiętujemy i odkrywamy karty, wyjaśniamy zasady ortograficzne.
Oprac. A. Weryńska-Kot.
Wyprawa członków Koła krajoznawczo-przyrodniczego do ……..
„Skamieniałego Miasta”.
W piękną, słoneczną sobotę 12 maja 2012r. uczniowie – „zdobywcy” z koła krajoznawczego wybrali się do rezerwatu przyrody nieożywionej „Skamieniałe Miasto” w Ciężkowicach (powiat tarnowski). Miejsce piękne i szczególne, bo owiane wieloma legendami. Właśnie według dawnych legend, to nie siły przyrody spowodowały powstanie Skamieniałego Miasta, lecz klątwa rzucona na dawnych mieszkańców jako kara za grzeszne i występne życie. Tyle legenda, a my podążając szlakiem przez rezerwat mijaliśmy skałki o nazwach Czarownica, Ratusz, Grunwald, Piekło, Orzeł, Pieczarki, Borsuk, Piramidy, Pustelnia, Baszta, Cyganka. Z każdą z nich wiąże się ciekawa legenda (poszukajcie w internecie – my tak zrobiliśmy!). Przy jednej ze skałpoćwiczyliśmy nasze umiejętności wspinaczkowe (regulamin rezerwatu dopuszcza to na tej jednej skałce). Przechodząc przez wąskie szczeliny wspięliśmy się na szczyt „Skałki z krzyżem”, skąd roztacza się przepiękna panorama na miasteczko Ciężkowice i jego okolicę. Po opuszczeniu rezerwatu wybraliśmy się jeszcze do „Wąwozu Czarownic” (podobno odbywały się w nim sabaty wiedźm!), na końcu którego jest piękny wodospad – pomnik przyrody, o wysokości 10 metrów. Po tych atrakcjach odwiedziliśmy miasteczko i udaliśmy się na małe „co nie co”, a następnie w drogę powrotną do Starego Sącza.
Wyprawa była ciekawa i udana, żal było wracać J.
Opr. R.Janek
Zajęcia wyrównawcze i Koło Miłośników Przyrody to jedne z wielu zajęć realizowanych w naszej szkole w ramach projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Uczniowie klasy VI d tworzące grupę 1, chętnie uczestniczą w tego typu spotkaniach.
Na zajęciach wyrównawczych z przyrody podnoszą poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w podstawie programowej i standardach wymagań egzaminacyjnych. Utrwalają wiadomości i umiejętności z zakresu czytania map, planów, wykorzystania skali , określania położenia geograficznego, orientacji w terenie oraz odczytywania wysokości bezwzględnej i wysokości względnej.
Uczniowie ćwiczą również umiejętności posługiwania się tabelami, ilustracjami, wykresami i tekstami zawartymi w atlasach szkolnych oraz podręcznikach.
Różnorodne formy , aktywizujące metody oraz systematyczna praca uczniów na tych zajęciach pozwalają im na osiąganie coraz to lepszych wyników w nauce.
W zajęciach Koła Miłośników Przyrody uczestniczą uczniowie zainteresowani światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem. Rozbudzają pasję poznawczą, pogłębiają wiedzę przyrodniczą, opisują zjawiska przyrodnicze.
Ćwiczą umiejętności związane z posługiwaniem się przyrządami stosowanymi w obserwacjach przyrodniczych np. mikroskopem.
Poznają pospolite rośliny, zwierzęta najbliższego otoczenia, ich budowę oraz przystosowania do życia w różnych warunków środowiska.
Poprzez udział w zajęciach Koła Miłośników Przyrody uczniowie, dostrzegają, że przyroda złożona jest nie tylko z pojedynczych osobników, czy gatunków, ale jest żywym, nieustannie zmieniającym się układem, w którym wszystkie organizmy są powiązane wieloma współzależnościami. Widzą, że każdy element tego układu nie jest bez znaczenia i, że ludzie znajdują się w jego wnętrzu, a nie poza nim.
Uczniowie uświadamiają sobie fakt, że przyroda, by istnieć nie potrzebuje "pomocy" człowieka ale, że to człowiek potrzebuje przyrody, by żyć i istnieć.
Oprac. RJN
kwiecień, 2012r.
Spotkania z podróżnikami.
W ramach projektu realizowanego przez naszą szkołę, ,,Nauka jest najlepszą przygodą”, odbyły się dotychczas trzy spotkania z podróżnikami. Tematy prelekcji były różnorodne i wzbudzały u dzieci duże zainteresowanie.
Pierwszą podroż uczniowie ,,odbyli” do Ameryki Łacińskiej. Dowiedzieli się dużo ciekawych wiadomości o tym olbrzymim obszarze geograficznym, jego zróżnicowaniu kulturowym i ludnościowym. Zobaczyli pozostałości po dawnych kulturach Inków i Azteków. Zrozumieli czym była kolonizacja . Podczas drugiej prelekcji poznali trudy wyprawy na najwyższy szczyt Europy Mont Blanc oraz zaznajomili się czym zajmuje się speleologia (nauka o jaskiniach). Ostatnia wyprawa i zdjęcia przedstawiły Maroko , jego kulturę, zabytki, piękną przyrodę i afrykańską egzotykę.
Tego typu spotkania cieszą dużą popularnością .Piękne zdjęcia, pamiątki i ciekawa forma przekazu rozwija u naszych uczniów zainteresowania poznawcze i przybliża dalekie miejsca.
Są to wspaniałe lekcje historii, przyrody i geografii.
Oprac. Anna Rybińska
Wiosenne zajęcia terenowe Koła Krajoznawczo - Przyrodniczego
W sobotę 14 kwietnia 2012r. wybraliśmy się na wędrówkę w okolicę Rytra. Po dotarciu do Barcic przeanalizowaliśmy mapę i skierowaliśmy się na niebieski szlak turystyczny, którym podążaliśmy dziarsko w stronę Woli Kroguleckiej. Zaraz na początku wyprawy, uczniowie prowadząc obserwacje terenu za pomocą lornetek, wypatrzyli w korycie Popradu żerującego czarnego bociana. Po osiągnięciu szczytu na Woli Kroguleckiej uczniowie obserwowali panoramę terenu w stronę Starego Sącza, w którym z daleka lokalizowali charakterystyczne dla miasta obiekty.
Następnie skierowaliśmy się w stronę Życzanowa i wzdłuż miejscowego potoku zeszliśmy z powrotem do doliny Popradu. Po drodze była okazja do obserwacji procesów przyrodniczych związanych z budującą i niszczącą działalnością rzek i potoków górskich.W czasie wędrówki wprawne oczy młodych przyrodników wypatrzyły wśród traw i skał pełzającą żmiję zygzakowatą pokaźnych rozmiarów, niestety szybko zniknęła w trawach i nie zdążyliśmy jej sfotografować.
Po trudach wędrówki znaleźliśmy dogodne i bezpieczne miejsce na odpoczynek nad brzegiem Popradu i rozpaliliśmy ognisko. Jak miło było ogrzać się przy trzaskającym ogniu i zjeść smażoną na patyku kiełbasę popijając gorącą herbatą. Ostatnim etapem wyprawy był marsz w stronę Rytra, z którego wróciliśmy do Starego Sącza.
Opr. prowadzący zajęcia - R. Janek
marzec, 2012r.
Koło Miłośników Przyrody działające w ramach projektu ,, Nauka jest najlepszą przygodą” skupia uczniów wykazujących zainteresowania przyrodniczo ekologiczne z klasy 6b.
Uczniowie uczestniczą w zajęciach bardzo aktywnie i chętnie biorą udział w dyskusjach . Jedną z ciekawszych form zajęć są prace z mikroskopami. Dzieci nie tylko korzystają z gotowych preparatów, ale sami je wykonują i analizują ich budowę. Uczniowie doskonalą nie tylko technikę mikroskopowania, ale również posługiwanie się mapami i atlasami. Na zajęciach wykorzystują albumy, plansze i wizualizer. Oglądają ciekawe filmy przyrodnicze i rozwiązują zadania problemowe. Do pracy wykorzystywane są również zeszyty ćwiczeń jak również gry planszowe, które przez zabawę uczą młodych przyrodników właściwego postrzegania otaczającej nas przyrody.
Zespół Wyrównawczy z Przyrody gr 2 działający również w ramach projektu, zrzesza uczniów z klasy 5b, którzy podczas zajęć wyrównują braki z przyrody, utrwalają swoją wiedzę i ćwiczą umiejętności. Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach, są aktywni i zainteresowani przedmiotem .Odpowiednio dobrana tematyka zajęć oraz metody pracy z uczniami sprawiają, że nauka nie jest dla nich złem koniecznym , ale rozwija ich zainteresowania i pozwala uwierzyć we własne możliwości.
Oprac. Anna Rybińska
W pierwszą sobotę wiosny – 24 marca 2012r., zaraz po równonocy wiosennej członkowie Koła zawitali do Krynicy Zdrój. Niemałym przeżyciem i atrakcją był wyjazd kolejką gondolową na szczyt Jaworzyny Krynickiej (1114 m n.p.m.).
Dla przypomnienia jest to najwyższy szczyt wschodniej części Beskidu Sądeckiego. Miejsce sprzyjało obserwacji krajobrazu przez lornetki. Uczniowie popracowali również z mapami i kompasami. Była też okazja porozmawiać i oczywiście sfotografować się z ratownikami Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Po powrocie do miasta spacerowaliśmy po krynickim deptaku oglądając liczne obiekty uzdrowiskowe m.in. Stary Dom Zdrojowy i Nowy Dom Zdrojowy, Łazienki Mineralne, pijalnie wód mineralnych. Na deptaku zrobiliśmy sobie też zdjęcia przy pomnikach sławnych osób – malarza Nikifora Krynickiego i śpiewaka operowego i operetkowego – Jana Kiepury.
Po spacerze odwiedziliśmy Pijalnię Główną wód mineralnych, w której oglądaliśmy zorganizowaną tu przez Krynickie Towarzystwo Fotograficzne wystawę oraz podziwialiśmy bogactwo wielu gatunków roślin, wśród których czuliśmy się jak w puszczy amazońskiej.
Naszą wyprawę zakończyliśmy w pizzerii „Węgierska Korona” , do której udaliśmy się na pyszną pizzęJ.
Opr. Opiekun koła R.Janek
luty, 2012
Historia średniowiecznego grodu Kraka, eksperymenty z fizyki na Uniwersytecie Jagiellońskim ….
czyli wyprawa członków Koła Krajoznawczo – Przyrodniczego do Krakowa.
Mroźny lutowy poranek, a my w trasę! Jedziemy do Krakowa. Po dotarciu na miejsce udajemy się do Rynku Głównego, gdzie przez Sukiennice schodzimy w dół, do podziemi Rynku, na wystawę noszącą tytuł „Śladami europejskiej tożsamości Krakowa”, zorganizowaną przez Muzeum Historyczne Miasta. Wystawa jest multimedialnym widowiskiem i podróżą w czasie. Uczniowie mogli nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć historii z początków miasta. W parku archeologicznym, znajdującym się ponad 4 metry pod powierzchnią rynku, można zobaczyć niespotykany w Europie przekrój wielkiego, tętniącego życiem, średniowiecznego miasta. Można zobaczyć m.in. pozostałość średniowiecznej osady, fragmenty zabudowań pamiętających czasy Bolesława Wstydliwego i Kazimierza Wielkiego oraz około 700 przedmiotów codziennego użytku. Odnalezione zabytki świadczą o ciągłości handlu, który w tym miejscu trwa nieprzerwanie od ponad 800 lat.
Ekspozycja została wykonana z użyciem zaawansowanej techniki. Ekrany dotykowe, plazmowe i 3D, hologramy, projektory, oświetlenie i nagłośnienie, sprzęt do prezentacji obrazów, filmów, dźwięków i animacji stwarzają iluzję tętniącego życiem średniowiecznego Krakowa. Dzięki temu mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale także poczuć atmosferę tamtego, średniowiecznego miasta.
Po tej niesamowitej lekcji historii udaliśmy się do budynku Collegium Maius – najstarszej części Uniwersytetu Jagiellońskiego na wystawę „Świat zmysłów”. I tu wspaniała zabawa, bowiem wystawa ta to ekspozycja interaktywna. Oznacza to, że tematykę prezentują specjalne modele interaktywne, obsługiwane przez zwiedzającego.
Uczniowie, korzystając z instrukcji, samodzielnie wykonywali pomiary i proste obserwacje. W ten sposób poprzez zabawę i samodzielne działanie poznawali prezentowane zjawisko i odkrywali tajniki funkcjonowania narządów zmysłów. Ponad 30 stanowisk prezentuje najprzeróżniejsze zagadki i ciekawostki związane z działaniem podstawowych zmysłów człowieka: wzroku, słuchu, węchu i dotyku.
Odkrywanie ich odbywa się w trzech salach - "wyspach tematycznych". Modele zgromadzone na wystawie pomagają zrozumieć związek pomiędzy budową narządów zmysłów, a ich działaniem. Prezentują zjawiska wynikające z faktu posiadania dwojga oczu i uszu, a także pokazują, w jaki sposób zmysły oszukują nas oraz jak my możemy oszukać nasze zmysły.
Po tak atrakcyjnych i zajmujących zajęciach ruszyliśmy na obiad do jednej z krakowskich pizzerni, a potem w drogę powrotną do Starego Sącza. Nie trzeba dodawać, że podróż była również atrakcyjna i upłynęła w radosnej atmosferze J
Opr. Opiekun koła - R.J.
styczeń, 2012r.
W sobotę 21 stycznia uczniowie z Koła Krajoznawczo-Przyrodniczego , w czasie zajęć praktycznych przygotowywali się do wiosennych wyjść w teren. Pracowali z mapami określając współrzędne geograficzne, mierzyli odległości posługując się taśmami mierniczymi oraz szacowali odległość krokami (było przy tym wiele śmiechu, ale i okazja aby pomierzyć długość szkolnych korytarzy oraz wymiary sali gimnastycznejJ). Następnie przy pomocy kompasów wyznaczali azymuty czyli kąty między kierunkiem północnym, a kierunkiem marszu.
Zajęciom towarzyszyła miła atmosfera, podgrzana w przerwie zajęć gorącą owocową herbatą i małym słodkim „co nie co”.
Opr. prowadzący zajęcia R. Janek
grudzień, 2011r.
Uczniowie koła krajoznawczo-przyrodniczego na zajęciach terenowych w Małych Pieninach
To już listopad, a my w górach! Ale jak tu nie iść w teren jeżeli piękna, słoneczna pogoda i złota polska jesień temu sprzyja. Realizujemy więc nasz plan. Wyposażeni w aparaty fotograficzne, mapy, kompasy, lornetki jedziemy w pasmo Małych Pienin. Z Jaworek koło Szczawnicy wychodzimy do schroniska pod Durbaszką. Po drodze zaglądamy do góralskiej bacówki, w której w sezonie letnim górale wyrabiają owcze sery – oscypki.
Szlak, którym podążamy daje możliwość uczniom obserwacji krajobrazu kilku pasm górskich: Beskidu Sądeckiego, Gorców, Pienin Właściwych (z widocznymi w oddali Trzema Koronami) i Małych Pienin, którymi właśnie podążamy. Po posiłku i odpoczynku w schronisku, analizujemy na mapie dalszą część trasy i wychodzimy na szlak turystyczny w kierunku najwyższego szczytu Pienin – Wysokiej 1050 m n.p.m. (tak, tak najwyższy szczyt Pienin leży w Małych Pieninach! ). W kilku miejscach trasy, w Rezerwacie Przyrody Wysokie Skałki ostro się wspinamy po wapiennych skałkach. Przechodzimy u podnóża Wysokiej i schodzimy do malowniczego Wąwozu Homole, który jest kolejnym rezerwatem przyrody nieożywionej.
Tutaj uczniowie mają możliwość obserwacji sfałdowanych warstw skalnych, między innymi czerwonawych skał – radiolarytów. Wprawne oczy młodych przyrodników wypatrzyły również w wodach strumienia szybkie pstrągi potokowe. Po wyjściu z Wąwozu Homole idziemy jeszcze obejrzeć zabytkową cerkiew w Jaworkach, odnawianą obecnie dzięki funduszom unijnym.
Po tak bogatym we wrażenia i obserwacje dniu wracamy do Starego Sącza.
opr. R.J.
listpad, 2011r.
Zamkowe duchy, zapora i elektrownia wodna oraz inne atrakcje … czyli wyprawa członków koła krajoznawczo – przyrodniczego do Niedzicy!
W sobotę 22 października wyruszyła wyprawa w Pieniny i na Spisz. Po dotarciu do Niedzicy spotkaliśmy się z panem przewodnikiem, który zabrał nas do … wnętrza, do „serca” prawdziwej elektrowni wodnej. Co za wrażenie! Byliśmy 40 metrów pod lustrem wody! Ale po kolei…. Elektrownia wodna w Niedzicyzostała zbudowana na sztucznym jeziorze w Czorsztynie. Zbiornik czorsztyński powstał w celachprzeciwpowodziowych, a także aby wykorzystać energię wody. Mieści on 232 mln m³ wody, powierzchnia zalewu to 1226 ha, a jego głębokość przed zaporą w normalnych warunkach wynosi 42 m.
Zapora w Niedzicy jest najwyższą w Polsce zaporą ziemną.Wysokość zapory wynosi56 m, a jej długość 404 m. Poniżej zapory znajduje się elektrownia wodna , którą właśnie zwiedzaliśmy. Obejrzeliśmy m.in. dwie ogromne turbiny o mocy 92 MW (tyle prądu oświetli dwa miasta wielkości Nowego Sącza). Jak nas poinformował pan przewodnik, waga jednej turbiny wraz z generatorem wynosi 250 ton !!! Budynek elektrowni jest posadowiony 40 m pod ziemią - posiada 7 kondygnacji. Po tej pasjonującej części technicznej wyprawy, podziękowaliśmy pięknie panu przewodnikowi i wydrapaliśmy się na koronę zapory, z której roztoczył się przed nami wspaniały widok na najbliższe okolice. Tutaj, na koronie zapory dodatkową dla nas atrakcją było obejrzenie malowidła przestrzennego „Moc Żywiołów”. Tak je zatytułowali artyści, którzy je wykonali. Całe dzieło mierzące 34 metry długości, obrazuje zapadniętą strukturę zalewaną wodospadami z odsłoniętymi w głębi turbinami i sylwetkami ludzi, widzianymi z odległości 50 metrów. Najlepszy efekt trójwymiarowości obrazu (3D) można uzyskać stojąc w ściśle określonym miejscu, oznaczonym na malowidle. Fantastyczny efekt tego obrazu widoczny jest również dobrze na zdjęciach, które oczywiście robiliśmy sobie.
Kolejnym etapem naszej wyprawy było zwiedzenie średniowiecznego zamku w Niedzicy. Pięknie położony nad Dunajcem okazały zamek stoi na stromej skale o wysokości 566 m n.p.m. Ten węgierski niegdyś zamek oraz pobliska polska warownia w Czorsztynie górowały nad przepiękną okolicą Pienin i Spisza i przypominały typowe "orle gniazda".
Z zamkiem wiąże się tajemnica skarbu Inków, który ponoć spoczywa na dnie jeziora Titicacaw Ameryce Południowej, ale klucz do jego tajemnicy znajduje się właśnie w zamku, w Niedzicy, gdzie odnaleziono kipu - pismo węzełkowe Inków. Kolejna legenda mówi o księżniczce Brunhildzie, która podczas małżeńskiej kłótni wypadła przez okno wieży, prosto w czeluść głębokiej studni wykopanej na zamkowym dziedzińcu. Legenda ta została pokazana w serialu "Wakacje z Duchami", który częściowo powstał w Niedzicy. Niegdyś w murach tego zamku znajdowało się również więzienie, gdzie podobno przetrzymywano słynnego Janosika. Dziś można tam obejrzeć dyby, kilka narzędzi tortur oraz posłuchać legend z ust przewodnika wprowadzających w magiczny klimat tego niezwykłego miejsca. I my tak właśnie zrobiliśmy do czego i Was zachęcamy!
– członkowie Koła Krajoznawczo – Przyrodniczego
Opr. R.Janek
październik 2011r.
Wycieczki teatralne Koła Żywego Słowa
19 października br. uczestnicy Koła Żywego Słowa , które działa w ramach unijnego projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” wzięli udział w wycieczce do Krakowa. Celem wyjazdu była wizyta w Teatrze „Groteska” i odbiór sztuki pt.: „Przygody Odyseusza”.
Tematyka spektaklu wpasowała się w wiadomości przyswajane na lekcjach języka polskiego w klasach piątych, jak również była wyjątkową powtórką z mitologii dla szóstoklasistów, których nie brakuje w Kole Żywego Słowa.
Z miejsc balkonowych uczniowie obserwowali wspaniałą scenografię, kostiumy i rekwizyty aktorów. Potrafili wyróżnić pozytywne cechy gry krakowskich aktorów: wspaniałą dykcję , odpowiednią modulację głosu, tempo i wyrazistość mówienia. Mieli również okazję zobaczyć efekty specjalne na scenie. Muzyka podnosiła walory sztuki i powodowała, że odbiorcy razem z Odyseuszem przeżywali kolejne morskie przygody.
To już druga wizyta w teatrze w ramach „zajęć unijnych”. W ubiegłym roku szkolnym (w kwietniu) mieliśmy okazję zaprezentować uczniom teatralną adaptację „Opowieści z Narnii”. Wtedy to aktorzy krakowskiego teatru przyjechali do starosądeckiego kina „Sokół”, by pochwalić się swoimi umiejętnościami, dzięki którym zaszczepili w młodych odbiorcach bakcyla kultury przez duże „K”. Jakkolwiek by nie postrzegali teatru, na pewno po takiej lekcji zmienia się ich punkt widzenia na wszystko: jak powstaje przedstawienie, ile osób pracuje na jego sukces i jak trudną i żmudną bywa czasem praca aktora.
Oprac. BT.
Zajęcia logopedyczne są realizowane w ramach projektu "Nauka jest najlepszą przygodą" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Utworzone zostały trzy grupy po cztery osoby. Zajęcia odbywają się zgodnie z planem trzy razy w tygodniu w godzinach dogodnych dla dzieci, zazwyczaj bezpośrednio po lub przed zajęciami.
Zajęcia skierowane są dla uczniów klas I-III, u których stwierdzono nieprawidłowości w wymowie.W zajęciach uczestniczą dzieci, których rodzice wyrazili na to zgodę. Zajęcia obejmują terapię grupową tematycznie dostosowaną do indywidualnych potrzeb oraz możliwości dziecka. Praca z dziećmi oparta jest na programie opracowanym przez osobę prowadzącą zajęcia. Głównym celem zajęć jest nabywanie i podnoszenie sprawności artykulacyjnej oraz likwidowanie i korygowanie wad wymowy. W wyniku zajęć uczniowie zdobędą kompetencje komunikacyjne odzwierciedlające się w opanowaniu kultury żywego słowa, nauczą się prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, zadbają o prawidłową i wysoką sprawność swojego sposobu mówienia. Terapia logopedyczna pozwoli przezwyciężyć u dzieci z wadami wymowy kryzys szkolny, który przejawia się w trudnościach w czytaniu, pisaniu i mówieniu. Na zajęciach stosuję zasady stopniowania trudności, indywidualizacji, systematyczności.
Do pracy z dziećmi wykorzystuję zestawy różnych obrazków, zestawy ćwiczeń do wywoływania głosek, śmieszne wierszyki, domino obrazkowe, itp.
Oprac. MK.
wrzesień, 2011r.
Wrześniowe, terenowe zajęcia Koła Krajoznawczo-Przyrodniczego
Ciepły, piękny wrzesień zachęca do zajęć terenowych. Zaopatrzeni w mapy turystyczne Beskidu Sądeckiego, aparaty fotograficzne wyruszyliśmy w teren. Z Rytra obieramy marszrutę żółtym szlakiem turystycznym na Niemcową (1001 m n.p.m.). Po drodze uczniowie orientują i czytają mapę, prowadzą obserwację krajobrazu.
Na polanie pod Niemcową przy pamiątkowym obelisku jest również okazja na przypomnienie losów partyzantów - żołnierzy Armii Krajowej walczących z hitlerowskim okupantem w czasie II wojny światowej. Idziemy dalej, zdobywamy Niemcową i schodzimy w stronę góry Kordowiec (762 m n.p.m.). Po drodze przechodzimy obok miejsca, gdzie jeszcze 50 lat temu stała mała szkółka opisana przez panią Marię Kownacką w książce dla dzieci pt. „Szkoła nad obłokami”. Dzisiaj w tym miejscu stoi obelisk z wmurowaną tablicą pamiątkową.
Po odpoczynku na Kordowcu koła schroniska, posiłku (co mieliśmy to zjedliśmyJ), zeszliśmy niebieskim szlakiem do Młodowa i wróciliśmy cało i zdrowo do Starego Sącza.
Opr. R. Janek
czerwiec, 2011r.
Tam, gdzie Beskid Sądecki graniczy z Pieninami
W słoneczny, sobotni poranek 4 czerwca wyruszamy w ostatnią w tym roku szkolnym eskapadę Koła Krajoznawczo – Przyrodniczego. Nasza plan to przejście pięknej, widokowej trasy szlakami turystycznymi Beskidu Sądeckiego i Pienin od Obidzy k/Kosarzysk do Przełęczy Rozdziele, przez Rezerwat Białej Wody do Jaworek i Szczawnicy. Po dotarciu do Suchej Doliny, wdrapaliśmy się do bacówki na Obidzy.
Humory dopisywały nam od początku podróży więc dzień zapowiadał się wspaniały! Po spożyciu w bacówce części prowiantu, soczkach, kawkach itp. poszliśmy szlakiem wzdłuż granicy ze Słowacją w stronę Przełęczy Rozdziele, która jak sama nazwa wskazuje rozdziela Beskid Sądecki od Pienin. Po drodze wprawne oczy młodych przyrodników wypatrzyły na drzewach wiewiórkę, a w przydrożnych stawkach i kałużach młode traszki i ich kijanki.
Z przełęczy zeszliśmy do malowniczej doliny w Rezerwacie Białej Wody. Dzień zrobił się upalny postanowiliśmy więc odpocząć nad potokiem. Zaczęło się więc taplanie w wodzie, wzajemne ochlapywanie i polewanie się, budowanie zapór na potoku - istne rekreacyjne szaleństwa! Ten nasz piknik zorganizowaliśmy w pobliżu wapiennej skałki o nazwie Sfinks. Była więc też okazja do obejrzenia skał budujących tę część Pienin. Następnie wyruszyliśmy dalej doliną i doszliśmy do Jaworek, z których przyjechaliśmy do Szczawnicy. Tutaj jeszcze krótki spacerek, coś dla żołądków i powrót do Starego Sącza.
Tą wspaniałą wyprawą zakończyliśmy nasze ostatnie w tym roku szkolnym zajęcia.
Opr. R. Janek
maj, 2011r.
Wyprawa na Pogórze Ciężkowickie – czyli tam nas jeszcze nie było !!!
Niespokojny duch członków koła krajoznawczo – przyrodniczego popędził w słoneczną sobotę 14 maja uczniów i pana Roberta Janka do rezerwatu „Skamieniałe Miasto” w Ciężkowicach (powiat tarnowski). Miejsce piękne i szczególne, bo owiane wieloma legendami. Skamieniałe Miasto jest rezerwatem przyrody nieożywionej, obejmującym obszar 15 hektarów. Położony jest ok. 700 m na południe od centrum Ciężkowic, na wzniesieniu Skała(367 m n.m.p.). Tworzy je zespółskał piaskowcowych, które w wyniku niszczenia przez przyrodę (erozja) przybrały najrozmaitsze, fantastyczne kształty.
Jednak, według dawnych legend, to nie siły przyrody spowodowały powstanie Skamieniałego Miasta, lecz klątwa rzucona na dawnych mieszkańców jako kara za występne życie. Według innej wersji była to kara za pogwałcenie praw gościnności, którego dopuścił się ówczesny pan Ciężkowic - Cieszko. Pewnego razu przybyła do niego dziewczyna, która zbiegła z niewoli od pana z Rożnowa. Dziedzic rożnowski zażądał jej wydania, a w zamian zaoferował pobliską wieś Kąśną.Cieszko zgodził się na to, a zdradzona dziewczyna z rozpaczy skonała. Za karę całe miasto zostało przemienione w kamień.Tyle legendy, a my podążając szlakiem przez rezerwat mijaliśmy skałki o nazwach Czarownica, Ratusz, Piekło, Orzeł, Pieczarki, Borsuk, Piramidy, Pustelnia, Baszta, Cyganka. Z każdą z nich wiąże się ciekawa legenda (poszukajcie w internecie – my tak zrobiliśmy!).
Po opuszczeniu rezerwatu wybraliśmy się jeszcze do „Wąwozu Czarownic” (podobno odbywały się w nim sabaty wiedźm! ), na końcu którego jest piękny wodospad – pomnik przyrody, o wysokości 10 metrów. Po tylu atrakcjach powróciliśmy do miasteczka Ciężkowice na małe „co nie co”.
Ostatnim etapem wyprawy była wizyta w niedalekiej od Ciężkowic wsi Kąśna Dolna, w której obejrzeliśmy dwór należący kiedyś do wybitnego polskiego pianisty, kompozytora, a także polityka i męża stanu – Ignacego Jana Paderewskiego (ur.1860r., zm. 1941r.).
Opr. R.Janek
kwiecień, 2011r.
Koło Dziennikarskie realizowane w ramach projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego skupia uczniów, którzy wykazują duże zainteresowanie tematyką medialną.
Szkolni dziennikarze redagują teksty do naszej gazetki. Przeprowadzają sondy i wywiady, zadają dociekliwe pytania i szukają ciekawych tematów. Uczniowie należący do Koła wzbogacają swój warsztat dziennikarski i pozyskują sobie nowych informatorów. Zajęcia dziennikarskie odbywają się w piątki w sali nr 13.
Uczniowie mają również okazję rozwijać swoje zainteresowania, wyobraźnię, wrażliwość estetyczną oraz indywidualne zdolności twórcze.
Doskonalą także umiejętność posługiwania się komputerem i technologią informacyjną. Uczą się odbioru i przekazu różnorodnych tekstów kultury. Poznają i redagują podstawowe formy dziennikarskie: notatkę, reportaż, wywiad.
Opiekun Koła: Piotr Wandas.
Zdobywamy Pieniny!
Rankiem 16 kwietnia wyruszyła w teren kolejna wyprawa uczniów, członków koła krajoznawczo-przyrodniczego. Celem były Krościenko nad Dunajcem i Szczawnica, a więc Pieniny. Po dotarciu do Krościenka udaliśmy się do budynku Dyrekcji Pienińskiego Parku Narodowego, w którym, w pięknym pawilonie wystawowym obejrzeliśmy wspaniałą wystawę przyrodniczą „Jak powstał współczesny krajobraz Pienin – dlaczego i jak go chronimy”. Uczniowie mieli okazję zapoznać się z okazami roślin, zwierząt, skał występujących na terenie Parku, zapoznać się ze strojami regionalnymi oraz architekturą regionu.
Po zwiedzeniu wystawy udaliśmy się do Szczawnicy, gdzie wyjechaliśmy kolejką krzesełkową na szczyt Palenicy (722m n.p.m.). We mgle ukazały się nam szczyty, Pienin, Gorców i Beskidu Sądeckiego. Niestety pogoda nie pozwoliła nam oglądać szczytów Tatr.
Po przeanalizowaniu mapy ruszyliśmy na szczyt Szafranówki (742m n.p.m.) leżący na granicy ze Słowacją. Zdobyliśmy go i udokumentowaliśmy to osiągnięcie oczywiście zdjęciem. Po powrocie do Szczawnicy wybraliśmy się na spacer po uzdrowiskowej części miasta. Popołudniu, pełni wrażeń powróciliśmy do Starego Sącza.
Prowadzący zajęcia – R. Janek
marzec, 2011r.
Uczniowie koła krajoznawczo – przyrodniczego w górach …..
26 marca uczniowie wraz z opiekunem wybrali się na szlaki Beskidu Sądeckiego. Trasa biegła czerwonym szlakiem z Rytra w stronę schroniska na Cyrli, a droga powrotna niebieskim w stronę Młodowa.
W trakcie marszu i postojów na trasie uczniowie pracowali z mapą,
prowadzili obserwacje z wykorzystaniem lornetek
posługiwali się kompasem.
Pogoda również spisała się na „piątkę”, a wspaniałe krajobrazy cieszyły oko każdego uczestnika wyprawy.
R.J.
W dniu 5 kwietnia 2011r. grupa „Małe Formy Teatralne” działająca w ramach projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pojechała do Teatru Ludowego w Krakowie na spektakl teatralny „Królowa Śniegu” według baśni Hansa Christiana Andersena.
Wraz z Gerdą szukającą Kaya, swego przyjaciela i towarzysza beztroskich zabaw, dzieci odwiedziły piękną krainę kwiatów, bajkowy pałac Księżniczki i zmierzyły się ze złowrogimi zabójcami, wszystko po to, aby w obliczu zła odkryć siłę miłości.
Miały możliwość obejrzeć sztukę w wykonaniu profesjonalistów. Urzekła ich gra aktorska oraz piękne stroje i scenografia.
Po spektaklu mogły porozmawiać z aktorami i zrobić z nimi pamiątkowe zdjęcia.
/Oprac. L. Wojnarowska, W. Kowalczyk/
W dniu 24 marca 2011r. grupa „Małe Formy Teatralne” działająca w ramach projektu „Nauka jest najlepszą przygodą” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego wzięła udział w XVI Powiatowym Przeglądzie Teatrzyków Dziecięcych i Młodzieżowych pod patronatem Starosty Nowosądeckiego Jana Golonki w Starym Sączu.
Zaprezentowała przedstawienie teatralne pt.: „Królowa Śniegu” według baśni Hansa Christiana Andersena.
Duże wrażenie na publiczności zrobiła gra aktorska młodych wykonawców, piękne, kolorowe stroje, prezentacja multimedialna, dekoracje i wspaniała muzyka.
Udział w przeglądzie teatralnym był ogromnym przeżyciem dla samych aktorów, ponieważ wielu z nich po raz pierwszy wystąpiło na scenie.
/Oprac. L. Wojnarowska W. Kowalczyk/
luty, 2011r.
„Nauka jest najlepszą przygodą” to nazwa projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednymi z wielu zajęć, na które uczęszczają dzieci z klas 1-3, są spotkania z p. Bożeną Bielak zatytułowane „Gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu języka angielskiego”. Na zajęciach tych dzieci mają okazję do powtórzenia i utrwalenia poznanego wcześniej materiału językowego, na wprowadzenie nowego słownictwa i struktur zdaniowych, ale także na doskonałą zabawę. Wiele kolorowanek, gier, zabaw ruchowych i tematycznych, zgadywanek, piosenek, krzyżówek i innych ciekawych form, które są wykorzystywane na tych spotkaniach zaprasza do aktywnej i bezstresowej nauki języka. Naszą wspólną pracę i dobrą zabawę dokumentują poniżej zamieszczone zdjęcia.
WALENTYNKI „ZA PASEM…” – nasze walentynkowe karteczki w toku produkcji...
Nasze Walentynkowe „dzieło” – życzenia, wierszyki i … nowe słownictwo.
Kiedy trzeba - potrafimy skupić się na pracy…
…ale potem fajnie sobie pograć na przykład w angielskie Memory, w której to grze niepokonanym (jak na razie mistrzem) jest Maciuś Radecki.
Oprac. B.Bielak
Członkowie koła krajoznawczo–przyrodniczego na zajęciach terenowych w Piwnicznej.
W poniedziałek 31 stycznia członkowie koła wyruszyli do Piwnicznej. Miejscem zajęć był Zakład Butelkowania Naturalnej Wody Mineralnej „Piwniczanka”. Dzięki uprzejmości dyrekcji „Piwniczanki”, uczniowiekoła mieli możliwość zwiedzenia zakładu.
W trakcie zajęć zapoznali się z procesami technologicznymi związanymi z produkcją wody mineralnej, mieli możliwość obejrzenia działania nowoczesnej, prawie całkowicie zautomatyzowanej linii produkcyjnej.
Przewodnik objaśniał działanie maszyn, które m.in. „nadmuchują” butelki, napełniają je wodą, zakręcają, etykietują i układają na paletach. W trakcie zwiedzania zakładu uczniowie robili zdjęcia i zadawali pytania dotyczące produkcji wody mineralnej.
Kolejnym punktem zajęć była wędrówka szlakiem turystycznym na górę Kicarz (704m. n.p.m.), w trakcie której uczniowie m.in. analizowali zgodność trasy z mapą turystyczną Beskidu Sądeckiego. Po zejściu do Piwnicznej grupa zakończyła zajęcia wizytą w Pijalni Wody Mineralnej.
Opr. prowadzący zajęcia koła - R.Janek
19 luty 2011r. - uczniowie koła krajoznawczo-przyrodniczego na wycieczce w Krynicy-Zdrój.
W trakcie wycieczki uczniowie odwiedzili Muzeum Nikifora Krynickiego „Romanówka”, spacerowali po krynickim deptaku oglądając zabytkowe obiekty uzdrowiskowe zbudowane w stylu szwajcarskim, wyjechali kolejką szynową na szczyt Góry Parkowej.
Po powrocie do centrum miasta odwiedzili dwie pijalnie wód mineralnych: Jana i Józefa oraz pijalnię główną, w której obejrzeli wystawę fotografii pt. „Oblicza Ameryki” zorganizowaną przez członków Krynickiego Towarzystwa Fotograficznego.
Opr. Prowadzący zajęcia koła - R.Janek